Lisa och Maja

Inatt har jag inte kunnat sova. Det blir ju så ibland.

Jag håller på att sakta landa efter en omtumlande underbar vecka. Det som är bra med att inte kunna sova är att man får ett unikt tillfälle att fundera. Natten ger ett särskilt lugn och en särpräglad stämning.

Jag kom att tänka på många av de människor jag möter i min vardag. Jag har välsignelsen att få träffa så många olka männsikor med så varierande öden. Det som är mest spännande i det är att se hur olika vi väljer att hantera våra liv och de situationer vi möter.

Av dessa medmänniskor har jag fått en viktig insikt. En lärdom som är avgörande för mig och för hur jag hanterar mitt eget liv.

För att beskriva detta så vill jag använda två av de människor jag mött hittills på mitt äventyr - det äventyr som kallas livet.

Vi börjar med en tjej, vi kan kalla helle Lisa, som är i min egen ålder.
Lisa kommer från ett extremt organiserat hem och en skyddad, lugn tillvaro. Stabilitet och trygghet skulle kunna vara överskriften på hennes liv. Lisa är en god människa som näst intill alltid möter sin omgivning med ett brett leende.
I övrigt så har Lisa en stabil ekonomi, en fin välinredd tvåa där hon har allt hon behöver, en mor och far som alltid finns där för henne och så vidare...
Som person är Lisa snäll, organiserad, noggrann och hon skulle aldrig nånsin sväva ut i något utanför hennes bestämda ramar som tex. medvetet hoppa över en tvättid eller köpa en påse godis mitt i veckan. ALDRIG!!

Jag lärde känna Lisa när jag pluggade. Jag, Lisa och en annan vän hade en liten studiegrupp. På så vis fick jag glädjen att lära känna Lisa och hennes vardag. Jag visste att Lisa hade haft tur i livet. Hon hade aldrig stött på större bedrövelser eller  problem. Livet hade behandlat henne snällt!!

Den andra personen jag vill lyfta fram idenna lilla betraktelse är en kvinna vi kan kalla  Maja.
Maja är idag en kvinna i yngre medelåldern.
Hon är uppväxt i ett hem där båda föräldrarna missbukade både alkohol och narkotika. Hon blev sedan väldigt, väldigt unga år utsatt för sexuella övergrepp och hon beskriver själv hur hon som barn snabbt förstod att hon var tvungen att klara sig själv för att överleva. Hon växte upp och blev tidigt själv narkoman. För henne var det inget kosntigt med det egentligen. det var hennes vardag. Det enda liv hon kunde identifiera sig med på något vis. Hon blev misshandlad, utnyttjad och levde i ständig rädsla för att bli skadad på ett eller annat sätt. Blev hemlös. Tvingades till det ena mer vidrigare än det andra för att överleva på gatan. Men en dag fick Maja nog och genomgick en behandling och är sedan den dagen ren från droger. Hon har idag en liten lägehet som hyser det hon behöver för att kunna leva. Inga överflöd. Vårt samhälle har tyvärr en tendens att snabbt sätta stämpel på människor - en vattenfast stämpel som är mycket svår att tvätta bort. Så trots att hon nu har många, många år som drogfri och skötsam så slåss hon dagligdags med rätten att få ett "värde". Hennes uppväxt och gamla liv medförde att hon måste slåss för att få en chans att bidra till samhället som en arbetskraft eller trovärdig männsika. Det var tungt för henne att så ofta inse att omgivningen ofta ser henne som en blastning som inte kunde tillföra samhället nåt av värde.

Dessa kvinnor är varandras ytterligheter i hur dom har blivit behandlade av livet. Men båda är goda människor som värmer med sina glittrande leenden.

En julafton så hade Lisa förberett ett julbord med allt vad det innebär. Familjen hade bestämt att fira julen i hennes lägenhet för första gången och Lisa tog förberedelserna på största allvar.
Precis innan gästerna skulle anlända gör Lisa en, för henne, skräckinjagande upptäckt.
Hon ser att en av hennes pelargoner har fått löss. Situationen blir inte bättre av att hon i stunden panik glömmer av en jansons frestelse i ugnen som blir bränd och förstörd. Hela Lisas tillvaro rasar och hon bryter ihop. Katastrofen är för henne ett faktum. Hon rasar ihop och allt blir för mycket för henne.
I samma veva anländer familjen och den planerade julaftonen blir till en katastrofdag för Lisa som gråter sig igenom hela julfirandet.

Maja ska också fira jul. Maja gillar inte när det är fokträngsel och har därför valt att köpa julmaten på julaftons morgon. Men när hon ska ta ut pengar så visar det sig att hennes kontaktperson har "glömt" att sätta in hennes julpengar. Inga pengar - ingen mat. Hon hade planerat att bjuda in några vänner som var hemlösa och bjuda på julbord. Nu var inte detta längre möjligt. Maja fick helt enkelt söka upp sina vänner för att berätta den tunga nyheten.
Självklart blir hennes vänner ledsna. Maja lunkar hemåt. På vägen möter hon en kvinna som arbetar som diakon. Dom har träfftas några gånger genom åren så dom är bekanta med varandra. Maja berättar vd som hänt. Diakonen tar med Maja till affären och köper en kasse mat. Det är inte så mycket mat - men det ÄR julmat!!
Maja börjar leta upp sina vänner. Det är inte lätt att hitta eftersom dom är hemlösa och därför förflyttar sig ofta.
Kvällen blir en succé. Maja lagar till maten och trotsa att det bara är mat till en person så delar dom boroderligt och systerligt. Det blev en fin jul utifrån deras förutsättningar.

Poängen med mina berättelser är:
Vi har alla två val i alla situationer. Vi kan kapitulera och göra oss till offer eller försöka göra nåt utav det som erbjuds.  Jag menar INTE att Lisa skulle vara sämre på något vis. Inte alls. Lisas goda liv hade gjort att hon inte var rustad för verktyg att hantera när problem uppstod. Maja valde att vända sitt elände till något bra. Hon använde de medel som bjöds. Vi kan lära oss något viktigt av Lisa och Maja!!

Jag tror att detta gäller oss alla - alltid. När vi möter hinder kan vi välja att kapituler och rasa och hoppas att någon tar emot oss i fallet. ELLER så kan vi välja att försöka se det stackars möjligheter som kanske finns i situationen.

I slutänden är det ju vi själva som ska uthärda vårt eget beslut. Väljer jag att bli ett offer i min situation så blir jag snabbt ett fullfjädrat offer. Väljer jag att  ta ansvar för den situation jag hamnat i (även om jag kanske inte själv inte har satt mig i den) så blir livet lite lite lättre att leva och oftast resulterar det i något gott.

Vi skriver inte alltid själv manusen till våra liv - men ingen kan ta ifrån dig rollen som regissör!!

Med facit i hand vet jag att Lisa lärde sig mycket om sig själv av sin julafton. Hon hade aldrig behövt möta problem i sitt liv - därför blev små löss på hennes pelargon en katastrof. Hon har fortfarande ett härligt liv tack och lov - men om det skulle komma fler löss så blandar hon bara såpavatten och tar ihjäl dom utan att få panik.

Maja jobbar idag i en affär. Hon är rädd om sitt jobb och är noga med att inte dölja sitt förfluna. Tvärtom så berättar hon ofta om sitt gamla liv på gatan. hennes liv har medfört medvetenhet hos måga i hennes omgivning.

Så, påminn dig själv om att du alltid har två val hur märklig och tung situationen än känns!

Till sist:

"Du vet väl om att du är värdefull, att du är viktig här och nu. Att du är älskad för din egen skull. För ingen annan är som du."

All frid
//Christine






Kommentarer
Postat av: Susanne

Åh du vackra vackra människa... Du bär så mycket ljus inom dig Christine! Tack för allt du sprider och allt du gör! Fortsätt lys! Puss och kram från Suss.

2009-11-01 @ 12:13:41
Postat av: Christine

Tack Suss!! Det värmer enormt!! Miljoner karmar och skynda dig hit nån dag och fika!!!! PUSS till fina Suss!!

2009-11-01 @ 15:45:39
URL: http://akryl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0