Pygmalioneffekten

Människosläktet är bra på att sprida rykten. Hur vi hanterar dessa är intressant i sig.

Många av mina vänner har uttryckt: "jag ger fullständigt *** i va folk snackar om mig"
Jag hör själv till denna skara människor som ofta understryker att jag inte bryr mig nämnvärt om vad folk snackar. men... är detta helt sant? Påverkas vi inte ens lite av vad som sägs runt om?

Det där med stämplar, förutfattade meningar och rykten; kan det ha mer inflytande på våra liv än vad vi vill tro och erkänna?

En forskare inom psykologi, Robert Rosenthal, gjorde ett experiment på barn som precis skulle börja i mellanstadiet.
Barnen skulle dessutom börja i ny skola och få ny lärare. Allt nytt alltså!

Rosenthal valde slumpvis ut ett antal skolor. Han bad att få klasslistor med namn på alla barnen i de slumpmässigt utvalda skolklasserna.

Med hjälp av lottning satte han OBS HELT SLUMPMÄSSIGT en siffra vid varje barns namn. Siffran skulle beskriva ett IQ-ta. Rosenthal hade aldrig träffat något utav barnen.
Sedan satte han sig ner med (de helt ovetande lärarna) och påstod att han gjort utförliga intelligenstester på barnen och på så vis kommit fram till deras IQ. Rosenthal hävdade också att den enda anledningen till att han gjort detta var för att hjälpa eleverna bättre - för om läraren kände till deras IQ så kunde dom ge dem mest rättvis hjälp.
Lärarna köpte detta med hull och hår.

Så börjar experimentet:

Lärarna får träffa sina elever och Rosenthal låter dom alla med jämna mellanrum genomföra standadeliserade prov. Prov lika för alla!!

Rosenthal samlar in proven och arkiverar noga allas resultat- elev för elev.

Han ber också läraren skriva korta personliga uttalanden om barnen.

Allt material bearbetas i en dator och snart framkommer ett tydligt mönster!!

Det visar sig att dom barn som slumpmässigt tilldelats låg intelligens blir sämre och sämre på proven och dom barn som slumpässigt tilldeltats hög intelligens blir bättre och bättre.

Samma sak är det med lärarnas personliga utlåtanden som följer som hand i hanske med samma mönster.

De elever som slumpässigt tilldelats läg intelligens beskrivs ofta som: "Trötta, håglösa och ointresserade" medans de barn som tilldelats hög intelligens beskrivs som: "pigga, vakna, alerta och nyfikna".

Experimentet bryts efter en tid och enorma resurser tvingas sättas in för att ställa allt tillrätta.

Setta är skrämmande och framförallt så visar det tydligt att vi skrämmande nog påverkas mer än vi anar av förutfattade meninga och omgivningens påståenden.

Jag har en kör där många utav medlemmarna har missbruksproblematik och/eller psykisk ohälsa. Dessa männsikor möter ofta att dom blir sedda NER på av samhället och dess medborgare. Hur ser DU själv på din stads A-lagare och bänksittare? Eller på "problembarnen" i din stads skolor...?

Dessa människor möter många gånger om dagen samhällets nedsättande blickar, iskalla nonchaleranden och spydiga nedvärderande kommentarer ifrån männsikor som passerar. I vår lilla stad är det inte många som vet att bland våra A-lagare, och bland våra "bänksittare" finns Ingenjörer, operationssköterska, läkare, barnmorska, biblotikarie, kurator, ekonom, bagare, kock, mattelärare och företagsledare.

Det kunde lika gärna vara DU som sitter där. Glöm aldrig det!

Herrens Frid
//Christine











Kommentarer
Postat av: Helene

Återigen... BRA skrivet!! Hoppas många läser.

Pussen på dig <3

2009-11-24 @ 11:26:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0