Fobi

Jag har tidigare skämtat om hypokondri och baciller i imlägg här på bloggen.

Men nu vill jag ta upp ett för mig väldigt viktigt ämne. Fobi!

Först vill jag understryka en viktig sak. Rädsla och fobi är INTE samma sak. Låt mig vara övertydlig i detta!

Ordet Fobi kommer ifrån grekiskan och betyder "Fruktan" - en rädsla BORTOM KONTROLL som inkräktar på det dagliga livet.

Fobikänsla är ofta sammankopplat med en orealistisk flykträdsla som gör att man måste ta sig ur situationen som skrämmer - nästan till vilket pris som helst.. Det känns som man är i ett livshotande tillsånd.

Jag lider tyvärr av en stark fobi. Det är lite  bättre nu än vad det var för några år sedan. Tack vare handspriten!! Min fobi heter emetofobi och det är för invecklad för att kortfattat berätta om. Precis som alla andra fobier!!

Så, om intresse finns hittar du svaren på länken HÄR!

Respektera andras räslor och fobier - en dag kanske du sjäv behöver bli förstådd och respekterad i något bara du själv förstår och fruktar!

All frid med önskan om en underbar helg
//Christine




Kommentarer
Postat av: Helene

Tycker det var jätte bra av dig att skriva detta inlägg! Hoppas många läser vidare på "HÄR" länken,det gjorde jag.Jag förstår!

Många kramar din vän o "lillasyster". <3

2009-11-06 @ 23:42:47
Postat av: Anonym

Tack!!!!!! Håller med dig!! Hoppas dom klickar vidare!! Puss syran!!! Du är så underbar!!

2009-11-08 @ 23:10:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0