Synd

Vi har alla hört begreppet synd i något sammanhang.

"Men det var ju synd..." säger man ibland om något går fel eller inte blir som vi har änkt oss.

Men den synd vi alla är mest vana vid är det kyrkliga, kistna begreppet SYND!

Många ryggar tillbaka när man talar om den "kristna synden". SYND, Detta ord som blivit svart, sakamligt och ack så mörkt!

Men vad står det egentligen för? Är grundmeningen för orset synd synonymt med mörker, ondska och elände.

Inte alls!!

För grundbetydelsen av ordet är egentligen hebreiska och betyder "att missa målet". Lustigt nog är den en gammal sport-term inom bågskytte och innebar att alla träffar som inte var mitt i prick omnämndes som synd. För dom "missade målet".


Vi missar alla målet ibland. Jag kan bara tala för min egen del och jag vill påstå att jag missar målet OFTA på olika sätt och av olika anledningar.

Kanske ska vi försöka skaka av oss den tunga mörka syndens ok , och låt oss istället lära oss vara medvetna om våra mål och tillåta oss att missa dom då och då för att i nästa försök sikta rakare och hamna närmre de mål vi så gärna vill nå!!

Men Ensam är och förblir aldrig stark!!


Därför blir våra liv lättare om vi ber om hjälp och försöker nå våra mål tillsammans!!!
... och visst blir resan mot målet roligare och mer inspirerande med sällskap??

Frid
//Christine






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0