Där just du är...

I söndags var det medmänsklighetens söndag.

Jag var i Bäve kyrka på en fantastisk gudstjänst och lyssnade på en otroligt äkta predikan om  just medmänsklighet.
Jag har funderat kring detta.

Att ge det jag kan av det jag har i just den situation jag är.

Lätt att säga - svårt att genomföra?

Jag pratar inte om materiella ting nu. Jag pratar om att ge, offra det där som kan förändra, hjälpa, bära och berika stunden, dagen för en medmänniska.

Vad kan det vara?

Svaret vet du nog själv utifrån där just du står just nu.

Men, det som försvårar detta mest är omgivningen. Jantelagen. "Själv är bäste dräng" "Ensam är stark" "Sköt dig själv och skit i andra". "Rå om dig själv och ditt hus och låt andra dricka ur sina egna krus".

BULLSHIT!

Det kan komma en dag då DU behöver någon. Det där kan gå fortare än du anar! Hur stabilt och tryggt ditt liv än är just nu så kan något hända och du är i skrikande behov av någon annans välvilja och godhet.

Moder Theresa skrev en dikt. Läs den noga. Ta den till dig. Även om du inte har en tillstymmelse till tro. För det är viktiga och sanna ord.



Det goda du gör idag glömmer människor ofta i morgon - gör det ändå.

Om du är snäll kanske människor anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - var snäll ändå.

Om du är framgångsrik kommer du att få några falska vänner och några verkliga fiender - var framgångsrik ändå.

Om du är ärlig och uppriktig kanske människor lurar dig - var ärlig och uppriktig ändå.

Vad du tillbringar år med att bygga upp kan någon kanske förstöra över en dag - bygg ändå.

Om du finner kärlek och sinnesfrid kan andra bli avundsjuka - var lycklig ändå.

Ge världen det bästa du har, det är kanske aldrig tillräckligt - ge ändå världen det bästa du har.

Du förstår: när det kommer till den slutliga räkenskapen så är det mellan dig och Gud. Det var ändå aldrig mellan dig och de andra.
//Moder Teresa


All frid till Er
//Christine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0