Civilkurage....?

Tillåt mig att gnälla - snälla - men vart tog vårt samhälles cevilkurage vägen?

Jag vägrar sluta förvånas... för jag vill inte tappa tron på att vi kan stå upp för varandra. Men det är väldigt svårt att inte börja bli modfälld när man ser sig omkring.

Jag har lyckan att möta hundratals ungdomar i veckan i deras vardag och det glädjer mig att dom är öppna och berättar om sig själva och om sina tankar kring allt mellan himmel och jord. Det som gör mig bestört är att jag märker ett klart och tydligt mönster som visar att barn och ungdomar idag uppfostras under devisen "Sköt dig själv och skit i andra".

Det är beklagligt och det är samtidigt så ointelligent att leda ungdomar in i tron om att det är så vi bör leva tillsammans i världen.

Människan är ett flockdjur. Ensam är inte stark. Ensam blir aldrig stak. Ensam blir ensam.

Vi behöver veta att vi kan förlita oss på varandra och dessutom hjälpa varandra och vi vuxna bör vara förebilder i detta.

Om man ser att en medmänniska blir utsatt på ett eller annat sätt så bör man gripa in. Vi ska inte låtsas som om vi inte ser.

Senast idag hamnade jag mitt in i en situation där ett barn blev mobbat och slaget. Varken några vuxna eller några andra ungdomar grep in till den mobbade pojkens försvar. Men dom hade mage, smavete och mod att stå och bevittna händelsen. Dett gör mig förbannad.

Att inte ingripa är samma sak som att godkänna förövarens handling.

Vad tycker DU om hur vi förvaltar vårt cevilkurage? Vad ska vi lära våra barn och ungdomar om att stå upp för varandra?
Vad tycker DU?

Nu ska jag strax ha lektion så jag återkommer i ämnet... Sänd mig gärna Dina tankar kring detta!!

All frid
//Christine

Kommentarer
Postat av: Michael Öman

Hej Christine.



Jag läste vad Du skrev om att se åt ett annat håll, Jag håller helt med, MEN.....Om man tänker att "sköt Dig själv och skit i andra"-tanken, är nog inte att man skall vända sig bort, utan kanske att inte lägga sig i andras liv hur som helst och kanske prata bakom deras ryggar.

Men sedan så vet Du säkert vad Jag tycker och menar?



Om man ser till hur det kan gå för den som "ser för mycket", kan de i vissa lägen hamna själv mycket illa ut, det är just detta problem man har vid olika rättegångar, som Du säkert vet?



Men Jag tycker att man skall alltid se och lägga sig i om man är med om en sådan händelse så att man kan och klarar av att gå in, annars ringer man till polisen, Jag kan bara hoppas att de kommer inom det snaraste, och inte dagen efter!



Kram

M.

2010-02-02 @ 14:53:22
Postat av: Christine

Helt rätt Micke!!



Bra att du påpekade det där med uttrycket men jag menar det större symboliken.



Precis som du anade!



Det jag menade är att vi måste bli bättre på att vara rädda om varandra. Värna om andra än oss själva. Bry oss utan att kräva något tillbaka!



Även kunna finnas där när det stormar... likväl som man finns när när solen lyser in i livet.



Att kunna stå upp för varandra. Även om det kostar lite av ens mod just då.



Du fattar!!



KRAM och all frid

//Christine

2010-02-02 @ 18:06:57
URL: http://akryl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0