Texter jag älskar av olika anledningar

Jag älskar ord. I alla former.
Jag har svårt att förstå dom som lyssnar på musik men struntar i texten...
Ibland kan det vara lättare för mig att tala till min omgivning med hjälp av en låt.
Kanske därför jag blev låtskrivare?

Men just i mitt låskrivande har jag samtidigt vissa regler jag sätter för mig själv... När jag skriver för andra så vägrar jag lägga in delar av mig själv i det. Jag brukar använda andra att skriva om istället - även nar jag skriver i "jag-form".

Det är en jätteutmaning ibland. För det är så mycket lättare att använda delar av sig själv i en text.
En av de texter jag tyckt var roligast att skriva var Barbados senaste singen "Vilda kvinna" där tre män försöker vinna en kvinnas (Johanna Toftby) hjärta med hjälp av olika medel. En försöker fånga henne med pengar, och status, en med hjälp av att vara en känslosam man som talar ut och charmar, och en försöker fånga henne med "sexappeal".

Alla tre killarna blir dissade och det kändes kanon att kunna skriva ur just den synvinkeln med tanke på hur märkt samhället är av att "nöja sig med mindre". Det va kul att , med glimten i ögat, kunna säga att man faktiskt ska ställa krav på sina drömmar och den kärlek man förtjänar!

Här kan du lyssna på Vilda Kvinna.


En text som jag tycker så himla mycket om är en översättning som Cornelis Vreeswijk gjort av en engelsk text.
Den är så enkel, så fin.

Om jag vore arbetslös


Om jag vore arbetslös, och du var förmögen
skulle du vilja ha mig då, tror du att jag dög sen

Om jag vore efterlyst, gav du mig en chans då
Om polisen förhörde dig, sa du var jag fanns då

säg om du har kärlek kvar, säg det om du vågar
kan du ge mig ett ärligt svar, jag bara frågar

om jag vore friare, vad fick jag för svar då
om du fick ett litet barn, skulle jag bli far då

om jag har en dubbelsäng, med lakan av siden
vill du gifta dig med mig då, och sova i den

om jag vore arbetslös, och du var förmögen
skulle du vilja ha mig då, tror du att jag dög sen

skulle du vilja ha mig då, tror du att jag dög sen

Här kan du lyssna på den.

En kärlekstext som sopar banan med många andra är Kents utan dina andetag.
Madre Mia... Helt fantastsik.

Utan dina andetag

Jag vet att du sover
känner värmen från din hud
bara lukten gör mej svag
men jag vågar inte väcka dej nu

Jag skulle ge dej
allting du pekar på
men bara när du inte hör
vågar jag säga så

Jag kan inte ens gå
utan din luft i mina lungor
jag kan inte ens stå
när du inte ser på
och genomskinlig grå
blir jag
utan dina andetag

Min klocka har stannat
under dina ögonlock
fladdrar drömmarna förbi
inuti är du fjäderlätt och vit

Och utan ett ljud
mitt hjärta i din hand
har jag tappat bort mitt språk
det fastnar i ditt hår

Jag kan inte ens gå
utan din luft i mina lungor
jag kan inte ens stå
när du inte ser på
och färglös som en tår
blir jag
utan dina andetag

Jag kan inte ens gå
utan din luft i mina lungor
jag kan inte ens stå
om du inte ser på
och genomskinlig grå
vad vore jag
utan dina andetag

Vad vore jag
utan dina andetag

Hela texten är fantastsik men refrängen är så klockren att jag inte ens finner ord för att beskriva det!

Här kan du lyssna på Utan dina andetag!


Nu till en låt jag av olika anledningar ofta återkommer till.
Texten är genialisk och och handlar om Nikki Sixx (Mötley Crues basist) och hans tidigare relation till heroin. Texten är skriven som en kärleksförklaring till en tjej men handlar egentligen om den förrädiska beroendet han har till heroin. I låten får man också höra lite ur hans dagboksantekningar under de första dagarna på behandlingshemmet när han tände av på Heroin och tog steget mot ett drogfritt liv. Tips: Läs Nikki Sixxs bok "A Heroin Diaries". Fantastisk!

Girl with golden eyes


She speaks to me in Persian
Tells me that she loves me
The girl with golden eyes
And though I hardly know her
I let her in my veins
And trust her with my life

I wish I had never kissed her
'Cause I just can't resist her
The girl with golden eyes
Every time she whispers
'Take me in your arms
The way you did last night.'

Everything will be okay
Everything will be alright
If I can get away from her
And save my worthless life.

I wake up every morning
Jonesing for her love
The girl with golden eyes
I won't have to wait long
'Til she buries me with roses
'Cause she's always by my side

Everything will be okay
Everything will be alright
If I can get away from her
And save my worthless life.

[Spoken Word]
Day one. Dope free. I went to the clinic today and got the first dose of methadone.
I'm out of dope so I threw away all my rigs.
Day two. I can't believe it's been two days without junk.
Fucking smack, it just ruins peoples' lives.
At first it seems so sweet, then you wake up next to a monster.
Day three. I haven't had anything for three days now.
This withdrawal is killing me. It's like shock therapy to my guts.
Day four. Last visit to the clinic. My whole body feels like it's cracking into pieces.
Fragile doesn't even come close to describing how I feel.
Day five-- I'm sick as a dog, but this handful of painkillers
and a lotta whiskey's gonna get me through.
Day six-- When I'm left to my own devices I go fucking insane.
I'll never use heroin again.
Day seven-- I can't believe I'm clean!
Day eight-- Everyone says I look better--
Day nine-- The parasites are panicking--
Day ten-- They seem amazed that I'm alive!

Everything will be okay
Everything will be alright
If I can get away from her
And save my worthless life.
Everything will be okay
Everything will be alright
If I can get away from her
And save my worthless life.

Här kan du lyssna på Girl with golden eyes

Nu ska jag återgå till morgonkaffet.  Känner mig "bloggig" idag... så jag skriver nog mer senare.

All frid
//Christine

Kommentarer
Postat av: Janina

Utan Dina Andetag är en helt underbar låt, mm love it! :) Kram på dig

2010-02-25 @ 16:12:36
URL: http://janinaaurora.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0