Så sorgligt!!

Under min "inventering" (se förra inlägget) så inser jag att det som jag mest reagerar på är som som "predikar ett -men lever annat sätt".

Med risk för att provocera (en risk jag är villig att ta) så måste jag säga att i min "inventering" är det mest kristet folk jag blir upprörd över.

Jag, som kallar mig bekännande kristen, bli mörkrädd när jag ser hur många kristna "predikar" sina åsiker om rätt och fel.. Förlåtelse och ödmjukhet... Omsorg och att vända andra kinden till...  Det är endast upp till Gud att döma... Förlåt din nästa 7 X 77 ggr.... saliga äro de fattiga, de saktmodiga.....

STÖRST AV ALLT ÄR KÄRLEKEN

Vad hände med allt det där? Var det bara lätt att säga? Att predika...??

Citera är väldigt lätt... Det kan vi alla göra. Svänga oss med fina Bibelcitat och pkpinnar..

Men... När det gäller då?? När det krävs nåt av oss??? När vi måste försöka sänka oss till en nivå som gör att vi kan försöka förstå en medmänniska?  När det kostar oss något att vara allt det där vi predikar....


Gäller det inte då eller???

Jag skäms - uppriktigt sagt!!

Det är inget eller ingen som har påstått att det skulle vara lätt att leva som bekännande kristen. Tvärtom. Det krävs massor. Och man ramlar hela tiden. För det är svårt!!

Enligt mig så är en av kärnorna inom kristendomen att vara en medmänniska... även i stormen. Även när andra går...

DÅ gäller det.. DÅ prövas man..

OBS!!!!!!!
Jag drar VERKLIGEN inte alla över en kant. Tro inte detta. Detta inlägg är enbart riktat till dom som har mage att spela kristna och ödmjukt troende fram tills det handlar om att omsätta det i praktik. När stormen yr och det är tungt.

Till er har jag bara en sak att säga: Ta och gå en Alpha-kurs alternativt gå om den ni tidigare gått, läs lite extra i Bibeln- exempelvis de Bibelställen som behandlar hur vi kristna bör leva som medmänniskor (glöm inte  bort att vi faller ofta..och att det just då är viktigt med förlåtelsen...och förståelse...), ut med er i världen och lev som ni lär, bit ihop när stormen ryter och dra inte in i era trygga världar utan sitt bredvid din nästa i stormen och håll densammes hand...

Störst av allt är kärleken!! I alla lägen..  Även när det handlar om att offra och det är asjobbigt...!!! Och då handlar det inte bara om kyssar och passion ... det handlar om den där kärleken som når åt alla håll.. vänner, familj, nära kära... kärleken till livet som får oss att hjälpa den som inte kan känna kärleken lika starkt som oss..  Och blir det tungt - säg det då... frys inte ut!!! Var närvarande!!!

Jag är sååå tacksam för alla er människor, kristna som icke kristna, som ger av er själva när det gäller.. när det faktiskt kan kännas tungt att vara medmänniska... TACK för ert engagemang!! Tack för er kärlek till er nästa!!
Genom Er lever hoppet!!!

För er som orkar med en pekpinne.... efter signaturen står en låttext av Kieth Green.. Den ger en rättvis känga till alla oss kristna... Mycket värd att läsa.. och lyssna på (ex Spotify...)

Kom igen nu kristna.. lev som ni lär!! Annars kan ni väl hålla tyst...

Frid
//Christine

Kieth Green - Asleep in the light

Do you see, do you see
All the people sinking down
Don't you care, don't you care
Are you gonna let them drown

How can you be so numb
Not to care if they come
You close your eyes
And pretend the job's done

"Oh bless me Lord, bless me Lord"
You know it's all I ever hear
No one aches, no one hurts
No one even sheds one tear

But He cries, He weeps, He bleeds
And He cares for your needs
And you just lay back
And keep soaking it in,
Oh, can't you see it's such a sin?

Cause He brings people to you door,
And you turn them away
As you smile and say,
"God bless you, be at peace"
And all heaven just weeps
Cause Jesus came to your door
You've left him out on the streets

Open up open up
And give yourself away
You see the need, you hear the cries
So how can you delay

God's calling and you're the one
But like Jonah you run
He's told you to speak
But you keep holding it in,
Oh can't you see it's such a sin?

The world is sleeping in the dark
That the church just can't fight
Cause it's asleep in the light
How can you be so dead
When you've been so well fed
Jesus rose from the grave
And you, you can't even get out of bed

Oh, Jesus rose from the dead
Come on, get out of your bed

How can you be so numb
Not to care if they come
You close your eyes
And pretend the job's done
You close your eyes
And pretend the job's done

Don't close your eyes
Don't pretend the jobs done
Come away, come away, come away with Me my love,
Come away, from this mess, come away with Me, my love.



Kommentarer
Postat av: Helene

Ett grymt bra inlägg , känner o tänker. DU vet vad jag menar... hoppas verkligen många läser o tar in.Hoppas o ber även för mig själv att få ledning i att leva som jag lär.. inte alltid så bra på det men jobbar på det.LOVE!!

2010-01-04 @ 12:57:41
Postat av: Johnny

Faaaaan vad du är duktig!!!!!!



Var rädd om dig!



/Johnny

2010-01-05 @ 07:58:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0