Vikten av gemenskap



 

Många, inte alla, av oss är döpta.

Det finns fortfarande många som tror att dopet innebär att vi blir givna ett namn. Men det är inte riktigt så.

Duvan är en stark symbol i den kristna tron. Det kom en duva ned från himlen när Jesus döptes av Johannes i floden Jordan och duvan är en symbol för Den Helige Ande.

Duvan är därför symbolen för dopet.

När man döps får man alltså inte ett namn utan man får Den Helige Ande och man blir upptagen i församlingen.

Det är så viktigt. Man blir en del av en stor familj. Församlingen.

Vikten av tillhörghet är obeskrivligt stor.
Det innebär så mycket.

En trygghet, ett skydd...

 

 

Men för mig är familj något mer än det man föds in i.

Jag tror att man väljer sin familj under livets gång.

Jag har min "grundfamilj" som jag älskar innerligt och sedan har den utökats med några til under åren. Mina närmaste och mest innerliga vänner.

Det är en brokig skara människor och det är något som jag älskar. Det är människor jag jan lita på och när den ene faller så lyfter en annan upp.

Ovärdeligt!!

Ofta kan jag stanna upp och bara slås av den svindlande tanken av hur enormt lyckligt lottad och bortskämd jag är med denna stora familj av underbara vänner och innerlighet.

 

Där tror jag meningen med dopet (bortsett från DHA) ligger.

Gemenskapen.

Vi ÄR och FÖRBLIR flockdjur. Vi behöver varandra.

Ensam är inte stark!

Men tillsammans är vi starkare än vi själva kan ana!!

Så, alla mina älskade familjemedlemmar:

TACK för att ni är min familj!

Tack för att ni alltid finns där och tack för att ni allid är er själva. Ni är en av de stora meningarna med livet!

Jag älskar er så mycket!!

Frid

//Christine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0