Musik åt alla mina håll !!!!!!!

Jag erkänner!!!!! Vad? Jo, jag erkänner att jag har en synnerligen märklig musiksmak. Precis som så många andra. Men idag tänkte jag dela med mig av låtar jag gillar men som inte faller under begreppet "Mainstream".

Jag har haft välsignelsen i livet att lira ihop med massa sköna snubbar som gett mig inblick i de alternativa musikstilarna och där kan man verkliegn hitta allt möjligt och har man inte ett öppet sinne för annorlunda musik så ska man inte fortsätta läsa/ lyssna min blogg idag.

Men för att jag inte ska fastna i endast folkrock så ska jag försöka (Cheeesus va svårt) att ta med låtar från olika genrer. Så det kommer bli blandat, minst sagt.

Den röda tråden idag: Musik som på ett eller annat sätt väcker det som sover inom mig!

Hmm.. Vart börjar jag? Jo.. nu vet jag!

Klassisk musik


Bach, Ur Johannespasionen - Herr unser Herrscher


När jag och min morfar åkte mellan Göteborg och sommarstugan utanför Uddevalla så brukade vi lyssna på musik i bilen. Morfar hade alltid olika kassettband med sig men av någon anledning blev det ofta J.S Bachs Johannespasionen vi lyssnade på. Jag älskar körstämmorna och det väcker många minnen inom mig.





Jazz

Melody Gardot - Goodnite

Jag minns en sommarmorgon förra året. Jag var med nära och kära i Helsingborg. Vi hade lånat pappa och hans frus hus och det var festival i Helsingborg. Det blev sena nätter men jag är och förblir morgonpigg. Just denna morgonen vaknade jag , i vanlig ordning, före alla andra och när kaffet var klart satte jag på Melody Gardots underbara softarlåt som , morgonen till trots, heter Goodnite. Att sitta och se dagen vakna, kaffe, tankar och bara vara i sommarmorgonen till dessa toner var underbart!




Folk

Garmarna - Herr Holger

Jag är fullständigt såld på "Folk" i alla former. Just denna låten (hemsk ljudkvalité dessvärre...men, men..) är min hund döpt efter. Holger!





Whorship


Michael W Smith - Above all

Ord är överflödiga! En av de bästa lovsångerna enligt mig. Blivande konfirmander - den här kommer ni få sjunga!!
Vilken text!!



Hiphop

Mrpmajoren - Dansa för ditt liv


Min älskade André som har en speciell plats i mitt hjärta!! Han och hans vapendragare har gjort en fantastisk skiva. En av deras låtar från skivan "Tapeten".
André: Du är unik!



Akustiskt


Marcus och Pernilla - Forgive me

Den viktigaste åersonen i mitt liv r och förblir min älskade Marcus. Han och min helt uuuuunderbara "sisssta" Pernilla har jammat ihop en underbar låt och jag kan knappt vänta tills dom spelar in den med full sättning. Men den är underbar i akustisk variant också.
Marcus har skrivit musiken och Pernilla texten.
Älsker er så mycket!!!!



Pop


Lenny Kravitz - Fly away

Jag är och förblir en vagabond. På alla vandringar i alla väder och vindar i mitt liv har Lenny på något vis ljudit i mina lurar eller högtalare. Hans musikaliska bredd och ständiga förnyelse fångar mig alltid! Fly Away är en låt som är kanonbra att gå till för den låter tankarna flyga lika högt och texten symboliserar den jag är och nog alltid kommer vara - En vagabond!



Soul

Marvin Gaye och Tammy Terrell - Ain´t no mountain high enough

Den här låten betyder väldigt mycket för mig. Det är min och Marcus låt. När han var liten så sjöng jag den för honom och texten är så sann. Sedan har den följt oss. Det ÄR vår låt och den talar sitt tydliga språk. För honom gör jag allt! För honom gör jag mer än jag själv är kapabel till. Det finns ingen jag älskar som honom!! Jag är världens stoltaste mamma till världens mest underbara son!!





Musikal


(Jesus Christ superstar/ Lloyd Webber) Heaven on their minds -Zubin Varla

Åh..detta älskar jag!!!! Min favoritmusikal!! Kan den baklänges och framlänges vart enda ord!!! Varenda ton!! Me like!!!
Min drömroll är att få gör Judas roll! Men, det lär aldrig hända. Men drömma kan man!!!








Rock

Tenacious D- Dude

Kärlek mellan vänner i sin fulländning! Dom är så sköna!!! Älskar dom live!






Hårdrock

Sixx A:M - Life is beautiful
En KILLER!!!! Jag kommer aldrig tröttna på den här låten eller på hela deras fantastiska album. Som sagt: En KILLER!!! Åhhh va jag älskar detta!!



FOLKROCK

Hoven Droven - Köttpolska
Gillar du inte folkmusik så är detta ingenting för dig. Folkmusik i kombination med rock gillas av Larbringskan.
Hoven Droven öser något så kopiöst på scenen. Det gilas som sagt!!



Metal

Slipknot - Psychosocial
Jag är ett stort fan av Slipknot. Detars musik berör mig på många sätt. Avreagerande inte minst!!!



Jag har flera genrer kvar. Men dom tar vi om ett litet tag!!!

ROCK ON!!!!!!!


Frid
//Christine

Kommentarer
Postat av: simone

uurskön musik du lagt in!

2010-06-15 @ 17:26:19
URL: http://fattybom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0