Störst av allt är kärleken!

Det finns något som kallas "Kärlekens lov" och det kan man läsa 1 Koritierbrevet 13 i Bibeln.

Om man gifter sig i en kyrka är det mer regel än undantag att dessa ord läses upp av prästen eller någon annan.

Det är vackra ord...

Det är sanna ord...

Ett utdrag ur Kärlekens lov lyder så här:

"Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek, vore jag endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal.

Och om jag ägde profetisk gåva och kände alla hemligheter och hade all kunskap, och om jag hade all tro så att jag kunde flytta berg men inte hade kärlek, så vore jag ingenting.

Och om jag delade ut allt vad jag ägde och om jag offrade min kropp till att brännas, men inte hade kärlek, så skulle jag ingenting vinna.

..........

Nu består tron, hoppet och kärleken, dessa tre, men störst av dem är kärleken."

(1 Kor. 13)

Det är så sant!!

Inga pengar, saker, handlingar, kunskaper eller vad man än kan komma på äger ett sådant stort värde som äkta kärlek.

Om man dessutom ger allt av sig själv och ger all sin kärlek till dom man älskar så är det den vackraste gåva man kan ge - för det är en gåva man inte kan skaffa på annat sätt än ur sitt eget innersta inre och den kan inte framtvingas!! Inte om det är äkta kärlek!!

Det mest ultimata i en människas liv borde väl då vara att få den kärlek man ger bort besvarad!?

Det är , i alla fall för mig, den största nåden.

Det mest fantastiska är att den nåden är jag så lyckligt lottad att få ha!!!

"Nu består tron, hoppet och kärleken, dessa tre, men störst av dem är kärleken."

Frid
//Christine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0